Лиза Монина
журналист Новости Украины - From.UA
Про діяльність Нотаріальної палати України та усі важливі нюанси щодо роботи усіх її членів в ексклюзивному інтерв’ю виданню Новини України – From.com.uа розповіла Перший віце-президент Нотаріальної палати України Олена Кирилюк.
Новини України – From.com.ua: - Доброго дня, Олено! Передивляючись інформацію про Вас для цього інтерв’ю натрапили на ваш сайт. Окремий комплімент Вам за нього. Перше враження – миттєво виникло бажання замовити у вас нотаріальні послуги! Там зазначено про ваш досвід роботи нотаріусом з 2007 року, а з 2021 року Ви обрані на посаду Першого віце-президента Нотаріальної палати України. Також не секрет, що Ви є очевидним потенційним кандидатом на посаду Президента НПУ, отже дуже цікавою є ваша думка щодо поточної атмосфери у нотаріальній спільноті, змін у законодавстві, які стосуються державної реєстрації та нотаріату, нових викликів для нотаріального суспільства після початку повномасштабної війни. Отож, як змінилась діяльність нотаріусів після початку вторгнення рф?
Олена Кирилюк: - Доброго дня! Наразі головним є те, що протягом двох років повномасштабної війни нотаріуси різних регіонів України продовжують працювати, й працюють на благо України та її економіки. Особисто я, як Перший віце-президент Нотаріальної палати України, всіма силами намагаюсь полегшити роботу українських нотаріусів, шляхом звернення до відповідних державних органів та викладення у соцмережі роз'яснень цих органів стосовно проблемних питань, які пов'язані з веденням нотаріальної діяльності. Також нотаріальна спільнота поєдналась у допомозі Збройних Сил України, благодійним фондам тощо.
Новини України – From.com.ua: - Ви займаєте достатньо високу посаду у Нотаріальній палаті України. Які цілі Ви ставили перед собою, коли були обрані на посаду Першого віце-президента в Нотаріальній палаті?
Олена Кирилюк: - Я, як представник нотаріального самоврядування, Перший віце-президент НПУ, працюю на захист прав та інтересів нотаріусів України, з метою підвищення їхніх професійних стандартів. Моїми головними цілями на цій посаді є втілення та застосування фундаментальних принципів системи нотаріату латинського типу, захист професійних інтересів та соціальних прав нотаріусів, сприяння підвищенню їхнього професійного рівня та надання їм методичної допомоги.
Все правління Нотаріальної палати прагне до гідного сприйняття нотаріату, його ролі і місця у суспільстві. На мене покладена дуже відповідальна роль та маю надію, що я справляюсь з нею. Ви маєте розуміти, що кожен нотаріус, особливо в регіонах – це маленька дитина. Й, відповідно, свою роботу та роботу свого чоловіка, я бачу в тому, щоб бути своєрідними вихователями цих маленьких дітей. Тобто кожного з них, треба спрямувати та заохотити рухатися в правильному напрямку. А наш з Дмитром досвід дозволяє це робити й виховувати таких «маленьких», «неслухняних» нотаріусів. Чи міг би це зробити хтось ще? Я дуже сумніваюся, бо бачу рівень освіченості нестоличних нотаріусів та як вони відстають від Києва.
Новини України – From.com.ua: - А наскільки впливовою наразі є позиція НПУ у питаннях аналізу та зауважень до проектів закону на етапі їх обговорення?
Олена Кирилюк: - Нотаріальна палата є активним учасником у аналізі та обговоренні усіх нормативно-правових актів, які стосуються нотаріальної діяльності, адже дуже важливим є вдосконалення законодавства у сфері нотаріату та усунення юридичних колізій. По кожному законопроекту, проекту нормативно-правового акту Нотаріальна палата України проводить аналіз, висновки Нотаріальної палати є загальнодоступними, адже НПУ діє на засадах прозорості та відкритості.
Новини України – From.com.ua: - Хто з сучасних політиків, на Вашу думку, має гарні законодавчі ініціативи та погляди щодо вдосконалення реєстраційного законодавства?
Олена Кирилюк: - Думаю, що найвпливовіший політик з адекватними ідеями, стосовно того, як покращити законодавство у сфері нотаріату – Петро Олексійович Порошенко. Як з Петром Порошенко, так і з усією політичною партію "Європейська Солідарність", ми маємо спільні погляди на необхідність правильних, дієвих та якісних змін у реєстраційному законодавстві.
Ми дуже цінуємо нашу співпрацю, що підтверджується відправленим нами листом із висловленням щирої подяки за плідну співпрацю, зокрема в аналізі, виявленні та висвітленні недоліків законопроекту № 9156-д від 01.05.2023 про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення непорушності майнових прав.
Також ми дякуємо окремо члену політичної партії "Європейська Солідарність" Олексію Гончаренку за сприяння блокуванню цього законопроекту шляхом внесення ним проекту постанови №9156-д-П від 04.05.2023 про скасування рішення Верховної Ради України від 03.05.2023 про прийняття за основу та в цілому проекту Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення непорушності майнових прав.
Можу впевнено зазначити, що як з приводу вказаного та вже прийнятого законопроекту, так і в цілому, наші погляди щодо вектору розвитку нашої країни з фракцією "Європейської Солідарності" співпадають.
Новини України – From.com.ua: - Ваш попередник на посаді, пані Ольга Оніщук, ще до свого призначення заступником Міністра юстиції активно відстоювала позиції нотаріату в Україні, зокрема вона зазначала це і в своїх інтерв’ю. Розкажіть, як ви зараз оцінюєте її роботу після її звільнення з МЮ?
Олена Кирилюк: - Обіймаючи посаду, на якій зараз знаходжусь я, Ольга мала багато цікавих, новаторських та корисних ідей, стосовно того, як удосконалити законодавство у сфері нотаріату та державної реєстрації, і тим самим покращити життя нотаріусам (держреєстраторам).
Поряд з цим, я вважаю, що її робота на посаді заступника Міністра юстиції була провалена. Ольга не зробила нічого з того, що вона обіцяла зробити задля захисту прав та інтересів українських нотаріусів, від неї не було жодних ініціатив щодо внесення змін для усунення прогалин у законодавстві у сфері нотаріату. Думаю, що коли вона отримала цю посаду, вектор її думок та дій, м'яко кажучи, "дещо змінився".
Так, на посаді заступника Міністра юстиції, вона ніяким чином не критикувала, не вплинула на зміну сумнозвісної реформи 2016 року, якою були внесені зміни в процедуру контролю в сфері державної реєстрації і з’явилися такі поняття та явища як "моніторинг", "камеральна перевірка", "Комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації" (яка в подальшому була перейменована в Колегію).
За наслідком проведення цих перевірок реєстраторам за грубі порушення, які призвели до завдання шкоди громадянам, можуть анулювати доступ до реєстрів на два тижні, а за дрібні технічні помилки (чорно-біла сканкопія тощо), які не впливають ні на чиї права, можуть заблокувати роботу до шести місяців. До того ж у період блокування доступів до реєстрів нотаріус не може користуватися даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (ДРРП) і Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, громадських формувань (ЄДР) шляхом безпосереднього доступу.
Тобто, в результаті вищевказаної реформи фактично контролюючий орган у сфері державної реєстрації втручається в сферу нотаріату. Притягаючи нотаріуса до відповідальності, як державного реєстратора, регулятор порушує норми законодавства про нотаріат, обмежуючи нотаріуса у праві вчиняти нотаріальні дії в повному обсязі, адже без доступу до відповідних реєстрів, нотаріус не має можливості вчиняти нотаріальні дії з нерухомим майном.
Прикро, що Ольга Оніщук, будучи нотаріусом та у минулому представником нотаріальної спільноти, перебуваючи на своїй посаді, закривала на все це очі.
Новини України – From.com.ua: - Чому, на вашу думку, людина, яка прийшла до Міністерства юстиції з НПУ, не виконала своїх обіцянок та, наприклад, не ліквідувала «антирейдерську» колегію, та приймала активну участь у звільненні вашого чоловіка з посади директора департаменту? Чи пов’язуєте Ви це з тим, що вона очолила корупцію на цьому напрямку?
Олена Кирилюк: - Я вважаю що отримавши посаду заступника Міністра юстиції України з питань державної реєстрації, пані Оніщук обрала своїм головним вектором руху не роботу на покращення реєстраційного законодавства та підвищення професійних стандартів нотаріусів України, а розвиток найкорумпованішої гілки її профілю, Колегії з розгляду скарг у сфері державної реєстрації... ймовірно саме робота Колегії приносила їйнайбільші "дивіденди".
Стосовно мого чоловіка, можу сказати тільки те, що такий професіонал своєї справи, як Дмитро, який всім серцем вболіває за нотаріат та має величезний багаж знань та досвіду, так би мовити "не вписався" у сформований Ольгою колектив. Бо Ольга забороняла йому виконувати ту роль вихователя для нотаріусів, які він заслугував.
Новини України – From.com.ua: - Ви, як нотаріус з великим досвідом, розкажіть як зараз змінились акценти Вашої роботи. Що наразі потребує змін чи запровадження?
Чи вдається вийти на діалог з міністерством стосовно описаного вами? Наскільки заступники Міністра готові Вас чути та підтримувати діалог, співпрацю?
Олена Кирилюк: - Найважливішою зміною законодавства має бути реформування системи контролю у сфері державної реєстрації, і на сьогоднішній день є доволі багато поглядів і проектів, які заслуговують на увагу, адже базуються на дотриманні принципів змагальності, рівності прав, законності тощо. Зокрема, віднесення процедури розгляду скарг до компетенції суду, водночас, і встановлення для цього окремої спрощеної прискореної процедури.
Іншою концепцією реформування (яка приймалася в якості Резолюції на черговому З’їзді нотаріусів України 20 квітня 2018 року) є обов’язкове запровадження конкретних критеріїв (диференціації) для здійснення моніторингу реєстраційних дій та диференціації застосування відповідальності (санкцій) за порушення в сфері державної реєстрації, а також розмежування видів відповідальності в залежності від відповідного виду порушення, допущеного нотаріусом або державним реєстратором.
На жаль, на сьогоднішній день, складно сказати що Мін'юст та органи нотаріального самоврядування працюють, як команда. Міністерство юстиції доволі часто ігнорує пропозиції та зауваження представників Нотаріальної палати та окремих нотаріусів щодо покращення взаємодії державних реєстраторів (нотаріусів) з Мін'юстом, як центральним органом виконавчої влади, який здійснює контроль і нагляд, зокрема, у сфері державної реєстрації та нотаріату.
Яскравим прикладом цих слів є існування таких способів контролю нотаріусів, як вже згадані камеральна перевірка та перевірка законності рішень, дій або бездіяльності нотаріуса Колегією з розгляду скарг у сфері державної реєстрації, застосування Колегією санкцій до нотаріусів. Як я вже вказувала, проводячи ці перевірки у тому вигляді, як це передбачено наразі чинним законодавством, контролюючий орган у сфері державної реєстрації втручається в сферу нотаріату.
Проте це ще не все. Ці зміни були першим етапом у незаконному обмеженні нотаріусів у праві вчиняти нотаріальні дії в повному обсязі.
Це все призвело до того, що нотаріату в Україні доводиться працювати не "за допомогою" Мін'юсту, а підлаштовуючись під його накази та, подекуди, дуже дивні ініціативи.
Новини України – From.com.ua: - Що Ви можете сказати стосовно Євгенія Горовця, він перебуває на посаді майже 4 роки і за цей час обсяг його обов`язків дещо збільшився. Що можна сказати з приводу реєстраційного аспекту його роботи?
Олена Кирилюк: - На пана Горовця покладено дуже багато функцій, але я впевнена, що він з усіма ними абсолютно не справляється. Я, як нотаріус та Перший віце-президент НПУ, можу констатувати, що нотаріальна спільнота неодноразово зверталась з приводу вже згаданих мною проблемних питань до Першого заступника Міністра юстиції України Євгенія Горовця, як до представника влади, який забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері нотаріату, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації обтяжень рухомого майна, державної реєстрації юридичних осіб, а також як до уповноваженої особи, яка забезпечує організацію роботи нотаріату. Проте ніякої відповіді та шляхів вирішення вищезазначених проблем ми не отримали.
Бездіяльність першого заступника Міністра юстиції була видна й на його виступах у комітетах Верховної Ради України, що ще раз підтвердило те, що наразі Мін'юстом керують "випадкові" люди, і вони точно не спроможні вивести нотаріат на новий рівень, у них інша ціль – підпорядкувати собі якомога більше важелів впливу та влади.
Новини України – From.com.ua: - Декілька років назад Ви активно співпрацювали з Ігорем Фрісом над законопроектами. У чому полягало ваша співпраця, та чи не думали Ви використавши його приклад піти у велику політику?
Олена Кирилюк: - Ми дійсно комунікували з Ігорем Фрісом, як з членом нотаріальної спільноти та народним депутатом України, допоки наші бачення щодо розвитку реєстраційного законодавства не стали різними. Це відбулось тоді, коли Ігор став одним з авторов скандального законопроекту 9156-д, які ані я, ані Нотаріальна палата України не підтримували.
Я, як Перший віце-президент НПУ, неодноразово наголошувала на тому, що більшість пропозицій законопроекту №9156-д не узгоджуються, як із загальними положеннями (засадами) цивільного законодавства, так і з окремими нормами ЦК України, а також суперечать рішенню Конституційного Суду України від 16 листопада 2022 року № 9-р(ІІ)/2022, рішенням Європейського суду з прав людини, та іншій судовій практиці.
Поряд з цим, попри зауваження та зусилля представників нотаріальної спільноти та народних депутатів, Закон все ж таки прийняли, але ми працюємо над тим, щоб довести пану Фрісу його неправоту.
Новини України – From.com.ua: - Чому на Вашу думку, паном Ігорем Фрісом було надіслано лист всім органам про припинення спілкування з Вами та ігноруванням вашої думки стосовно питань діяльності Міністерства юстиції? Чи не здається Вам, що це може бути пов’язано з тим, що Ви чи ваш чоловік є реальним претендентом на посаду Президента Нотаріальної палати, яку хоче зайняти сам пан Ігор після припинення каденції народного депутата?
Олена Кирилюк: - Все можливо... Оскільки Ігор Фріс був постійним представником України в Європейській комісії нотаріату Міжнародного союзу нотаріату, а одним з основних його напрямів роботи є забезпечення охорони нотаріальної діяльності, то не виключено те, що він матиме бажання стати одним з членів керівництва НПУ, або навіть Президентом НПУ. Поряд з цим, враховуючи те що Ігор зупинив свою нотаріальну діяльність ще 5 років тому, питання його компетентності для такої відповідальної посади залишається відкритим.
Новини України – From.com.ua: - Які зміни у законодавстві у 2023 році вплинули на нотаріат найбільше, на Вашу думку?
Олена Кирилюк: - Окрім вже зазначеного й прийнятого Закону №9156-д, можу виділити також внесення Мін'юстом змін до порядку допуску осіб до складання кваліфікаційного іспиту та проведення кваліфікаційного іспиту Вищою кваліфікаційною комісією нотаріату (порядок затверджений Наказом Міністерства юстиції України 14 квітня 2023 року №1356/5), за яким вже відбувся кваліфікаційний іспит на право на зайняття нотаріальною діяльністю у червні 2023 року. Всі ми знаємо що за наслідком проведення кваліфікаційного іспиту був зафіксований факт несанкціонованого втручання в роботу системи під час проведення 13-15 червня 2023 року електронного анонімного тестування при складанні кваліфікаційного іспиту окремими кандидатами. Отже, успішним проведення цих іспитів не назвеш.
Новини України – From.com.ua: - Як Ви вважаєте, наскільки зараз у МЮ розв’язані руки, як вищого органу в питанні контролю за діяльністю нотаріусів та державних реєстраторів?
Олена Кирилюк: - Настільки, наскільки це можливо. Я неодноразово наголошувала на тому, що чинне законодавство, яке регулює порядок оскарження рішень, дій або бездіяльності у сфері державної реєстрації, не містить розмежувань порушень, вчинених державними реєстраторами (нотаріусами) і санкцій, які можна до них використовувати. Це "розв'язує руки" Мін'юсту і вони можуть самостійно регулювати, наскільки серйозну санкцію застосувати до того чи іншого держреєстратора (нотаріуса), та обрати строк дії санкції, обгрунтовуючи це загальними фразами у своїх висновках.
Крім того, процедура здійснення Мін’юстом та його територіальними органами розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єктів державної реєстрації, територіальних органів Мін’юсту регулюється постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 р. № 1128, якою затверджено "Порядок розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції" (далі – Порядок 1128).
Абзац другий пункту 8 Порядку 1128 передбачає, у разі встановлення очевидних порушень закону в рішеннях, діях або бездіяльності державного реєстратора, можливість розгляду скарги невідкладно без колегіального розгляду.
Якщо розгляд скарги проводиться невідкладно і без колегіального розгляду, очевидно, що державного реєстратора не запрошують на розгляд скарги, при розгляді скарги не надається можливість надати пояснення, в тому числі скористатися правом захищати свої права, чим порушуються статті 55, 57 Конституції України. Порядок 1128 також не наводить визначення поняття "очевидних порушень".
Абзацом 2 частини 10 Порядку 1128 дозволено не оприлюднювати інформацію про дату, час і місце засідання Колегії, що проводиться після відкладення розгляду скарги або для повторного розгляду скарги у визначених законодавством випадках. Абзацом 5 частини 10 Порядку 1128 під час дії воєнного стану дозволено проводити розгляд скарг у сфері державної реєстрації без участі зацікавлених осіб.
Дані норми також позбавляють нотаріуса можливості надавати пояснення, знати про свої права і обов’язки, надавати обґрунтування по суті скарги і залучатися до розгляду питання, яке відіграє ключову роль у провадженні незалежної професійної діяльності, що є порушенням права на захист, а, отже, порушенням статей 55, 57 Конституції України.
Вважаю, що таке встановлення на законодавчому рівні процедури заочної перевірки державного реєстратора та заочного застосування санкцій не відповідає Конституції України, з огляду на порушення встановлених гарантій прав та свобод людини, а саме норм статей 55, 57 Конституції України.
Взагалі вже згадану Колегію з розгляду скарг у сфері державної реєстрації можна вважати квазі суддівським органом, який фактично привласнив собі функції суду щодо надання правової оцінки рішенням, діям та бездіяльності державних реєстраторів, що прямо суперечить частині 1 статті 124 Конституції України та підтверджується вищезгаданим рішенням Конституційного Суду України від 16 листопада 2022 року № 9-р(ІІ)/2022.
Тобто, має місце нормативно закріплене втручання органу виконавчої влади у правовідносини щодо здійснення права власності на найбільш економічно цінні об’єкти, земельні ділянки та інші види нерухомості, а також втручання з боку органу виконавчої влади в свободу здійснення підприємницької діяльності. Такі дії органу виконавчої влади є проявом неналежного урядування і порушують принцип правової визначеності, що в свою чергу може мати наслідками цілої низки справ в ЄСПЛ проти України.
Крім того, сама по собі "колегіальність" Колегії викликає також питання, адже до її складу входять посадові особи, які у своїй більшості перебувають у підпорядкуванні між собою, що, безсумнівно, не може не відображатися на їх незалежності та неупередженості. Також питання того, яким чином обирається склад Колегії для розгляду тієї чи іншої скарги, ніяким чином не врегульовано, що містить значні корупційні ризики.
Новини України – From.com.ua: - Незважаючи на військовий стан, нотаріат все ж стоїть на порозі реформи, концептуальна новація — перехід нотаріальної професії з самоврядування на саморегулювання. Які ваші головні аргументи щодо переходу з самоврядування на саморегулювання?
Олена Кирилюк: - Україною задекларовано курс до Європи, тому і нотаріат має розвиватися з орієнтиром на розвинуті європейські країни. Європейський вектор розвитку нотаріату передбачає перехід до саморегулівної функції нотаріального самоврядування. Наразі ми маємо організоване, передбачене законом професійне самоврядування – Нотаріальну палату України, яка заявляє про свою готовність забезпечити належний рівень контролю в сфері нотаріату. НПУ протягом багатьох років показує свою спроможність навести лад у професії нотаріуса.
Нинішня система контролю демонструє свою неспроможність законними методами притягнути до відповідальності грубих порушників і допомогти добросовісним нотаріусам самовдосконалюватися. На мою думку, необхідно відходити від радянських стереотипів та не боятися звільняти нотаріат від адміністративного тиску і корупційних ризиків.
Новини України – From.com.ua: - Зміни, запропоновані представниками законодавчої влади, серед іншого, спрямовані на цифровізацію діяльності нотаріуса, зокрема передбачають запровадження е-нотаріату. Що буде включати в себе е-нотаріат? Які складові системи е-нотаріату?
Олена Кирилюк: - 30 грудня 2023 року набрала чинності урядова постанова від 29 грудня 2023 року №1406, якою затверджено Положення про Єдину державну електронну систему е-нотаріату.
Документом установлено, що день початку функціонування Електронного реєстру нотаріальних дій, Електронного нотаріального архіву як складових Єдиної державної електронної системи е-нотаріату визначається рішенням Міністерства юстиції, що публікується в Офіційному віснику України.
Складовими Системи е-нотаріату є: електронне робоче місце користувача, електронний нотаріальний архів, електронний реєстр нотаріальних дій, єдиний реєстр довіреностей, єдиний реєстр нотаріусів, єдиний реєстр спеціальних бланків нотаріальних документів, спадковий реєстр.
Згідно з постановою, користування Системою е-нотаріату здійснюватиметься цілодобово сім днів на тиждень, крім випадків проведення модернізації або планових і позапланових профілактичних та/або технічних робіт, пов'язаних з усуненням технічних та/або методологічних недоліків чи технічного збою в роботі, тривалість проведення яких визначається адміністратором із повідомленням власнику (держателю).
Кабінет Міністрів України доручив Мін'юсту та Мінцифри забезпечити інформаційну взаємодію між Єдиною державною електронною системою е-нотаріату та Єдиним державним вебпорталом електронних послуг з використанням засобів системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів.
Враховуючи нещодавні події, які трапились під час кваліфікаційного іспиту на право на зайняття нотаріальною діяльністю у червні 2023 року, дуже сильно сумніваюся, що Мін'юст та Мінцифра зможуть якісно виконати це завдання.
Новини України – From.com.ua: - Нещодавно відбулись вибори Голови Відділення Нотаріальної палати України в місті Києві, членів правління Відділення тощо.Певний час суспільство обговорює висвітлену ситуацію, стосовно фейкового оскарження Валентином Войтовським та Вашим чоловіком, Дмитром Кирилюком,результатів цих виборів. Чи можете Ви прокоментувати це?
Олена Кирилюк: - Я вже говорила про те, що це відверта провокація по відношенню до мене, мого чоловіка та Валентина Войтовського. Кожен з нас є сумлінним членом нотаріальної спільноти, та ми ніколи не мали амбіцій узурпувати владу в НПУ, а лише працювали на її розвиток та вдосконалення.
Ми ретельно не досліджували процедуру проведення загальних зборів нотаріусів міста Києва, отже не можемо говорити про те, чи були ці збори проведені правомірно, або ні. Тож, ще раз зазначу, що ані Дмитро Кирилюк, ані Валентин Войтовський не звертались до суду та не оскаржували результати виборів Голови та інших членів органів Відділення НПУ в місті Києві.